Vogels kijken in Denemarken en Noorwegen

Bonte kraai (Foto: Marcel Koelink)

Afgelopen zomer zijn wij 3 weken op vakantie geweest naar Denemarken en Noorwegen. In deze blog schrijf ik over de verschillende vogelsoorten, die ik tijdens deze vakantie hebben waargenomen. Tevens schrijf ik een andere blog over het vogelreservaat ‘Vejlerne’, die u hier kan vinden.

Broager

Onze eerste bestemming was een huisje in de plaats Broager. Dit huisje was vlak in de buurt gelegen bij een klein strandje. Daar had ik vooral veel meeuwensoorten gezien en ook een eider- eend, die ik in eerste instantie moeilijk te determineren vond. Dit komt doordat deze eider zich al in het zogeheten eclips- kleed bevond. Ik schreef eerder al een blog over dit kleed, en dat kunt u hier terugvinden.

Bij het maken van een korte wandeling hoorde ik opeens de vijfde symfonie van Beethoven uit een bosje komen! Ik herkende de geelgors direct aan zijn zang, ondanks dat ik deze soort nog niet eerder had waargenomen. Het mannetje geelgors had ik later ook nog even mooi in de kijker, maar hij was te snel om hem op de foto te zetten.

Hirsthals

De volgende dag ging de reis door naar Hirsthals, dit is het meest noordelijkste puntje van Denemarken. Toen we langs de autoweg reden, op weg naar de vuurtoren zagen we opeens een prachtige bonte kraai! Een soort die in Nederland zeldzaam is maar in zowel Denemarken als Noorwegen, een hele algemene soort is. Ook deze vogel had ik niet eerder waargenomen. Wederom zag ik bij het strand van Hirsthals weer heel veel eidereenden en meeuwensoorten.

Vogels kijken in Noorwegen

De volgende dag zijn we met de boot naar Noorwegen gegaan. Eenmaal in dit land aangekomen ging de reis naar het Byglandfjord. Bij dit Fjord verbleven we 4 dagen op een nabijgelegen camping. Op een van deze dagen maakte we een wandeling naar een uitzichtpunt, waar je mooi op het fjord kon kijken. Onderweg zag ik hier voor het eerst kuifmezen!

Tijdens een andere wandeling zag ik voor het eerst een groene specht. Ik heb de lachende roep van deze specht zo vaak in Nederland gehoord, maar nooit eerder zag ik hem ook daadwerkelijk. Toen de groene specht wegvloog viel mijn oog op een bonte kraai, die lekker aan het zonnen was in een boom.

Nonnetjes en brilduikers

Middelste zaagbek (Foto: B. Koelink)

Vervolgens zijn we op 4 augustus doorgereden naar onze volgende bestemming, het Nissedal. Hier verbleven we ook meerdere dagen in een huisje met een prachtig uitzicht op een meer. Tijdens een wandeling over het strandje zag ik hier een vrouwtje middelste zaagbek.

Tijdens een korte wandeling in een aangelegen dorpje zag ik onder andere een grauwe vliegenvanger, die druk aan het jagen was op vliegjes. Verderop werd ik helemaal enthousiast toen ik opeens een brilduiker ontdekt had en een vijftal nonnetjes. Een ander moment hoorde ik een wat vreemde roep. Ik zag een grote zwarte vogel vliegen over de bomen en was nog net op tijd om een geluidsopname van deze roep te maken. Dit bleek een zwarte specht te zijn, hoe gaaf is dat! In Nederland heb ik deze soort nog nooit gezien.

Bij ons volgende huisje in de buurt bij Eidfjord, kwamen er dagelijks tientallen sijzen op bezoek. Een soort die ik ook nooit eerder had gezien en daarom maakte ik van de gelegenheid gebruik om ze ook even te fotograferen. Ook telde ik minstens 7 bonte kraaien op een lantaarnpaal! Tevens hoorde en zag ik een mannetje keep en had ik voor het eerst een matkop waargenomen.

Vervolgens zijn we doorgereden naar ons meest noordelijke gelegen bestemming van deze vakantie, het Sognefjord. Hier verbleven we ook weer in een mooie Noorse ‘Hytter’ op een camping. Bij het Sognefjord vielen vooral de grote aantallen bonte kraaien op, maar verder heb ik daar niet alleen wat algemenere vogels gezien. Na deze bestemming zijn we steeds weer een stukje zuidelijker gereden.

Meeuwen determineren

De laatste overnachting in Noorwegen was bij Larvik, waar we de volgende ochtend vroeg vertrokken met de boot naar Denemarken. Bij Larvik kon ik tijdens een korte wandeling nog mooi even oefenen met het determineren van meeuwen. Adulte meeuwen vind ik redelijk makkelijk om op naam te brengen, maar vooral over verschillende kenmerken bij onvolwassen meeuwen moet ik nog veel leren. Ik maakte wat foto’s en determineerde ze later met een vogelgids.

Op 17 augustus hebben we overnacht in Dennemarken in de buurt bij het vogelreservaat Vejlerne. Uiteraard konden we het niet laten om dit gebied te bezoeken. Hierover leest u alles in het vervolg van deze blog, dat vind u hier.

Nieuwsbrief

Ontvang onze maandelijkse nieuwsbrief.